tiistai 8. marraskuuta 2016

Vaatemaailman historiaa

Nyt siirryin koulussa vaateneuvonta kurssille vajaaksi pariksi kuukaudeksi ja ensimmäiseksi blogi tehtäväksi tulikin kirjoitella vaatehistorian muoti ilmiöistä joten sitä tässä teille nyt seuraavaksi.

1920-luku alastomuus on luonnollista

Tällä vuosikymmenellä alettiin hiljalleen ymmärtämään että alastomuus on täysin luonnollinen asia joka alkoi pikkuhiljaa näkymään uimarannoilla ihmisten alkaessa oleilla ja käyttää näitä enemmän. Kuitenkin vuosikymmenen alussa naisten alusvaatteista katosi vyötärö, korsetit jäivät ja rintaliivit yleistyivät alusvaatteiden ohella. Alusvaatteiden yleistyessä paitahousut suunniteltiin alusvaatteiden rinnalla naisellisia muotoja korostamattomiksi. Kuitenkin leningeistä poistettiin hihat jotta käsivarret pääsivät esille.

Uutena asiana saapui kynsilakka markkinoille. Imukkeellinen savuke ja polkkatukka olivat vahvasti myös muodissa. Kävelykepit, baskeri sekä turkishattu olivat myös tämän vuosikymmenen aikana ilmestyneitä uutuuksia.

Miehillä yleistä olivat pohjepituiset golfhousut, neulotut villatakit sekä ruudulliset irtotakit.

Naisten muoti oli pelkistettyä ja käytännöllistä. Hameen helma lyheni polveen vuosikymmenen puolenvälin tienoilla jolloin alettiin käyttämään tekosilkkisukkahousuja. Siluetti oli suora, hoikka ja vyötärö laskeutui lantiolle. Jalkineet olivat sirot poikki- tai T-hihnalliset ja syvälle päähän painettiin kellohattu.

Tällä vuosikymmenellä aloitettiin siirtyminen tehdasvalmisteisiin vaatteisiin. Vaatteet olivat yleisesti kevyitä kankaita väljillä leikkauksilla ja yksinkertaisilla malleilla.


(glamourdaze.com)

(s-media-cache-ak0.pinimg.com)


1940-luku materiaalipulan muotia

Vuosikymmenen alkupuolella yleisilme oli hieman kulmikas ja aikaisempaa kovempi hoikalla siluetilla, kapealla vyötäröllä ja korostetun leveällä hartialinjalla. Polvipituiseen hameeseen haettiin väljyyttä poimutuksella, laskiksilla sekä kelloleikkauksella.

Sodan synnyttämän materiaalipulan vuoksi selluloosaan pohjautuvat tekokuidut, silla ja säteri saivat huonolaatuisina nopeasti korvikekankaan maineen. Pulasta johtuen kengät vaihtuivat puupohjallisiin paperikenkiin ja käsilaukkuja punottiin tuohesta. Pula helpottui vasta 50-luvulla.

(fi.pinterest.com/crayonletters/1940-fashion-for-michelle/)

(tuohimuori.kuvat.fi)

(evildressmaker.com)


1950-luku naisellista ja tyylikästä

Avainsanoina naisellisuus ja maltillinen. Sodan synnyttämä materiaalipula päättyi uudella vuosikymmenellä.

Naisilla vyötärö oli korostetun kapea, miehusta tyköistuva ja povea korostava jota edesauttoi korsetti sekä topatut rintaliivit joilla luotiin tiimalasivartaloa. Pohjepituinen hame oli joko kynämaisen kapea tai kellomaisen leveä, helmoja korostettiinkin poimutetuilla nailonalushameilla. Alusvaatteiden ja sukkien materiaalina elettiin käyttämään synteettisiä kuituja. Pienten ja sirojen asusteiden käyttö yleistyi. Kengissä mentiin kohti terävää kärkeä ja kapeaa korkoa joka huipentuikin vuosikymmenen lopussa pahamaineiseen naulakorkoon joista nimitys piikkinokka-kengät.

Miehillä pukujen linjat pehmenivät ja ruskean värin suosio kasvoi harmaan kustannuksella. Pukujen käyttö yleistyi työn ja kodin ulkopuolella johtaen yhdistelmäpuvun arkipuvuksi. Kesäisin suosittiin vaaleita ja kevyitä kun taas talvella tummaa ja lämmintä vaatetta, kesäisin materiaaleja olivat erilaiset punokset ja talvella turkis, myös nahkatakkeja nähtiin. Vapaa-ajalla, ehdottomasti vain lomalla nähtiin neuleita, työ- ja urheilupusakoita ja lyhythihaisia trikoopaitoja joita nähtiin kesäisin ilman solmiota. Arkikengistä tuli tukevat ja paksupohjaiset ja asusteina tärkein oli yleensä huovasta valmistettu hattu. Hiuksissa nähtiin hiusrasvaa rasvalettien muodossa.

(thepeoplehistory.com)


(cuisineandart.wordpress.com)

1960-luku nuoreikkaana

Yleisilmeenä oli nuoreikas pukeutuminen ja vapauduttiin tiukasta muodollisuudesta joko mahdollisti vapaammat sekä vaihtelevammat väriyhdistelmät. Valkoisen, mustan ja beigen värien rinnalla suosiossa olevat kirkkaat värit sekä kullan- ja hopeanhohtoiset kankaat joita nähtiin synteettisinä. Nailon paitojen rinnalle ilmeistyi teryleenipuvut miehille. Mokka- ja nahkavaatteiden suosio lisääntyi myös uusien värien ja pehmeiden laatujen myötä.

Naisellinen eleganssi korvasi siron tyttömäisyyden, vuosikymmenen puolivälissä lyhyt siluetti oli joko suora ja kevyesti vartaloa myötäilevä tai loivasti alaspäin levenevä. Lyhyitä hameita tasapainoitti peittävät sukkahousut tai polvisukat joita pikkutyttöjen ohella käyttivät myös isommat tytöt. Saappaat astuivat muotiin sekä pohjepituisina että pitkävartisina. Housupuku alettiin vähitellen hyväksyä katuasuksi kenkien kärkien pyöristyessä ja korkojen madalloituessa.

Miehillä saapui solakka ja luonnollinen hartijalinja pukuihin. Housujen lahkeet kapenivat ja takkeihin tulivat kauluskäänteet, takki saattoi olla myös kaulukseton tai varustettu pystykauluksin. Suosikki päähineenä nähtiin lippalakki jonka saattoi yhdistää poolopaitaan ja vakosamettitakkiin. Kengät olivat ohutpohjaiset ja linjakkaat.

(byronsmuse.wordpress.com/)

(retrowaste.com)

(yrjoperskeles.blogspot.fi)

1970 paluuta 50-luvulle

Yleisenä materiaalina nähtiin vakosamettia sekä vapaa-ajan "Retu-kengissä" niin miehillä kuin naisilla, Retu nähtiin myös mihen nimenä 80- sekä 90-luvuilla. Myös hai-saappaat ja jopot olivat tuota vuosikymmentä. Yhteisenä erikoisuutena olivat erittäin korkeapohjaiset ja -korkoiset kengät sekä miehillä että naisilla.
Kuvaan kuuluivat myös "amerikanraudat" eli amerikkalaiset 50-luvun autot.

Miesten hiusmuoti vaihtui puolipitkään ja pitkään hiustyyliin vuosikymmenen loppuun asti. Farmarit eli farkut olivat erittäin yleisiä nuorilla sekä takkina ja housuina joiden merkkeinä oli mm. Hurriganes-yhtyeen mainostamana, Beaver's, James, Falmers, Mic Mac, Bee Gee ja Lee Cooper. Farkkujen yläosa oli monesti ommeltu ihonmyötäiseksi lahkeiden taas ollessa leveät 70-luvun loppuun asti. Nuorisolla oli myös tuttuna ilmiönä nähdä kahvallisen kamman kahva vilkkumasta takataskusta.
"Tuulipuku" saapui väreinään yleensä tummansininen, tummapunavioletti, tummanvihreä sekä -ruskea. Ja "bleiserinä" tunnettu klubitakki oli myös jossain välissä yleinen ja muotiin astuivat myös farkkuhaalarit.

Vuosikymmenen loppupuolella 50-luvun muoti yleistyi nuorten piirissä seurauksena mm. Elviksen kuolemasta, Grease-elokuvasta ja 50-lukuun sijoittuvasta Onnen päivät -ohjelman suosion takia sisältäen Suave ja Brylcreem hiusrasvat joista tulivat rasvaletit, piikkinokkakengät, nahkatakit ja naisille mm. kellohameita.

(http://3.bp.blogspot.com)

(s-media-cache-ak0.pinimg.com)


1980 värienkirjoa

Tällä vuosikymmenellä nähtiin väljää ja värikästä, neonvärejä, leveitä linjoja, värejävaihtavia kuvioita, ylisuuria vaatteita joita korostivat logot, kirjaimet, numerot, pilkut, raidat sekä graafiset kuviot painokuvioiden muodossa. Nämä loivatkin yleisilmeeksi iloisen ja värikkään vaikutelman. Villasta, jerseystä, sametista ja demistä tehtiin joustavia, seksikkäitä sekä tyköistuvia versioita. Joustavat materiaalit yleistyivät käyttömuotiin tutusta aerobic salien tyylistä.
Olkatoppauksilla luotiin suuruuden vaikutelmaa etenkin monina kerroksina puettuina. Ja koristeina nähtiin vöitä sekä huiveja. Takkien sekä pikkutakkien hihoja käärittiin lahkeiden lisäksi ja jaloissa nähtiin purjehduskengät.
Pukeutumiseen otettiin vaikutteita musiikin maailman tähdiltä kuten Madonnalta, Michael Jacksonilta, Priceltä, Dingolta ja muoti-ikonina oli Englannin prinsessa Diana. Myös tv-ohjelmista kuten Dallasista ja Dynastiasta otettiin vaikutuksia.

Naisten muoti saikin vaikutteita miestenvaikutteista joita nimenomaan olkatoppaukset toivat mukanaan korkeavyötäröisten laskoshousujen ja vyönkäytön ohella. Myös jakku- ja housupuvut tulivat miesten muodin puolelta luoden naisille uudenlaisen univormun "power suitin" joita käytettiin miehisillä aloilla pärjäämiseksi kuten pankeissa ja teollisuus yrityksissä. Myös baskerit, litteät lätsät, kalvosinnapit ja henkselit saapuivat miesten maailmasta. Myös leveitä vöitä nähtiin tiukalle kurottuina.

Miehillä nähtiin myös ylisuuria puvuntakkeja sekä leveitä lahkeita kaikien vaikutteiden ohella. Katumuotiin saatiin innostusta klubeilta ja yökerhoilta juontaen juuria hiphopista, punkrokista sekä poptaiteesta.

(assets.babycenter.com)
(http://s4.thingpic.com)

(liketotally80s.com)

(s3.amazonaws.com)

Katsaus vielä 2000-luvulle

Uudella vuosituhannella ei enää oltukaan yhtä värikkäitä kuin 80-luvulla, kuitenkin vaikutteita nähtiin 70-luvulta farkkuhaalarien muodossa sekä 80-luvun tyylisesti jumppapukujen astuessa katukuvaan.

Jalassa nähtiin pillifarkkuja niin miehillä kuin naisilla ja lantiofarkut olivat kovaa huutoa, mitä matalemmat, sitä paremmat. Puolivälissä reittä roikkuvat lökäpöksyt astuivat myös muotiin mitä tuskin tänäpäivänä kovin kaivataan muutamien muiden ilmiöiden ohella. Naisilla on nähty tunikoita, farkkuminihameita, spaghetti olkaimellisia toppeja, tuubitoppeja ja pieniä epäkäytännöllisiä käsilaukkuja.
Myös Cosplay (on harrastus, jossa ihmiset pukeutuvat manga-, anime-, sarjakuva-, peli- tai elokuvahahmoksi) oli kovaa huutoa jossa pukeuduttiin anime ja manga hahmojen mukaisesti, tästä japanilaisesta juonsi juurensa myös pukeutuminen lolita- sekä gothic-tyyleihin.
Kukaan ei varmaan myöskään unohda reijällisiä muovisia jalkineita joita kutsumme crocseiksi. Myös värilliset aurinkolasien linssit sekä lippis tekevät comebackin. Lisänä myös tissivyönä käytetty leveä vyö hakaskiinnityksellä yhdistettiin tiukaan toppiin, legginseihin ja huppariin tai flanelipaitaan. Legginsit tuntuvat olevan pitkälti vielä nykypäivänäkin suurta huutoa ja monen näkee käyttävän näitä housuina mikä on ihan ehdoton iso EI! (Kamalaa katsottavaa ja niin suuri muotimoka!)


 (usversusthem.files.wordpress.com) & (http://thumbs.ebaystatic.com)

(http://media.lily.fi)


Tässä taisikin olla tämän erän pläjäys muodin historiaa eri sivustoilta poimittuina. Alla lähteet teksteille:
wikipedia.org
lempikirja.fi
hyvinvointi.ts.fi
iltalehti.fi
demi.fi
nyt.fi